depresia de sarbatori

Pentru cei mai multi dintre noi Sarbatorile de Iarna inseamna petrecerea unor momente placute impreuna cu prietenii sau familia. Totusi, pentru unii, nu putini la numar, Sarbatorile inseamna tristete, singuratate, stres si depresie. Iar atunci cand, asa cum am vazut, stresul contribuie la distrugerea sanatatii organismului sau chiar mai mult, poate declansa emotii si actiuni ireversibile, consideram ca subiectul necesita atentia noastra, mai ales in aceasta perioada a anului. Depresia si stresul de sarbatori sunt unele dintre cele mai intalnite afectiuni – cum le identificam cauzele si cum le combatem?

Ce anume cauzeaza depresia de Sarbatori?

Tristetea este un sentiment puternic si tine de fiecare dintre noi – ceea ce intristeaza o anumita persoana poate sa nu ne intristeze si pe noi. De regula, depresia de Sarbatori este declansata de:

  • Stresul
  • Oboseala (sa nu uitam ca suntem in perioada de final a anului)
  • Asteptarile mult prea mari de la aceasta perioada
  • Observarea distrugerii spiritului Sarbatorilor prin mercantilizarea lor
  • Dificultatile financiare
  • Imposibilitatea de a fi alaturi de familie, prieteni sau cei dragi in aceasta perioada

Suficient pentru a cauza deprimare si tristete? Noi spunem ca da, mai ales daca adaugam in balanta faptul ca simtim nevoia de a face cumparaturi, de a merge la petreceri, de a face vizite rudelor, de a ne indeplini obligatiile de familie, toate acestea la un loc ne dau sentimentul ca suntem coplesiti si aglomerati de atatea sarcini care trebuie indeplinite intr-o perioada atat de scurta de timp.

Mai mult, chiar si cei care nu simt sentimentul de depresie in preajma Sarbatorilor, pot acuza simptome tipice stresului, cum ar fi:

  • Dureri de cap
  • Nevoia de a bea apa in permanenta
  • Nevoia de a manca peste necesarul organismului
  • Insomnie

Altii pot experimenta o senzatie de depresie imediat dupa Anul Nou, senzatie ce rezulta din prea mari asteptari de la Sarbatorile de Iarna sau de la anul care a trecut, combinate cu stres si oboseala in urma petrecerilor.

19 idei pentru a trece peste depresia si oboseala specifice Sarbatorilor

  1. Formulati-va in minte asteptari realiste de la Sarbatorile de Iarna
  2. Fixati-va teluri realiste pentru obiectivele personale/profesionale
  3. Aveti rabdare si luati-le toate in ritmul dvs. Nu va asumati mai multe responsabilitati decat puteti duce.
  4. Faceti o lista care sa va ajute sa va prioritizati activitatile. Astfel, sarcinile care va revin de Sarbatori vor fi mai usor de urmarit si de indeplinit
  5. Fiti realist in legatura cu ce puteti si ce nu puteti face
  6. Nu va irositi intreaga energie intr-o singura zi (Ajunul Craciunului, Revelionul, etc). Odata cu energia va va disparea si entuziasmul. Pastrati-va pentru toate sarbatorile din aceasta perioada.
  7. Traiti si bucurati-va de prezent.
  8. Fiti optimisti in legatura cu ce va rezerva Noul An
  9. Nu faceti comparatii cu momentele din trecut daca aceasta comparatie nu va avantajeaza – nu veti face decat sa deveniti tristi si melancolici
  10. Daca sunteti singuri, incercati sa faceti voluntariat pentru a-i ajuta pe altii in aceasta perioada a anului. In acest fel veti trece mai usor peste singuratate si veti avea companie de sarbatori.
  11. Gasiti activitati care sa nu implice in niciun fel aspecte financiare – plimbati-va, priviti ornamentele de sarbatori, bucurati-va de vreme, de ninsoare, de spiritul sarbatorilor
  12. Beti alcool cu masura, pentru ca alcoolul va spori sentimentele de depresie
  13. Incercati ceva nou: ganditi-va cum sa va petreceti sarbatorile intr-un mod diferit
  14. Petreceti-va timpul cu oameni care va sunt alaturi si care va sustin
  15. Gasiti-va timp pentru a va face prieteni noi
  16. Regasiti-va un prieten vechi, cu care nu ati mai luat legatura de mult, sau cu o ruda si petreceti un timp frumos impreuna
  17. Alocati-va timp si pentru voi – in tumultul Sarbatorilor de iarna este foarte usor sa uitam de noi insine, sa uitam sa ne odihnim, sa uitam sa ne regasim si sa ne facem planuri pentru viitor, etc
  18. Lasati si pe ceilalti sa isi asume din sarcinile acestei perioade
  19. Cheltuiti cu masura si tineti in permanenta sub observatie bugetul personal. Daca depasiti limitele nu veti face decat sa va adanciti in depresie dupa Sarbatori cand veti vedea cu cat ati depasit bugetul.

Depresia specifica Sarbatorilor de Iarna este influentata de anotimpul in sine si de perioada de lumina naturala mult diminuata?

Toate animalele reactioneaza la schimbarile de anotimp prin schimbari ale comportamentului si starilor emotionale. La fel si oamenii isi schimba comportamentul, atunci cand ziua este mai scurta decat noaptea iar lumina naturala are de suferit. Multi constata ca mananca si dorm mai putin in aceasta perioada a anului si ca nu le place deloc cand dimineata este inca intuneric afara sau seara cand se intorc de la munca s-a facut deja noapte. Pentru o parte aceste simptome sunt indeajuns de severe ca sa genereze o stare puternica de anxietate.

In loc de concluzie:

Vin Sarbatorile! Nu va construiti asteptari prea mari de la ele, nu cheltuiti peste bugetul dvs normal si nu va dati peste cap pentru a rezolva sarcini peste sarcini – sarbatorile, fie ele de iarna sau de primavara, sunt facute pentru a oferi un timp pretios de odihna, relaxare si buna intelegere cu semenii nostri. Sa nu il irosim!

Sursa: WebMD

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.