Osteoporoza - cauze si tratament

Ce este osteoporoza?

Osteoporoza (“os poros”) este acea afectiune care face ca oasele sa fie fragile si prin urmare usor fracturabile. Intrucat boala nu prezinta simptome este foarte posibil sa nu stii ca oasele tale au devenit fragile decat atunci cand iti fracturezi unul!

Un os fracturat poate sa afecteze extrem de mult viata unei femei. Poate genera o dizabilitate fizica, dureri puternice sau chiar nevoia de insotire medicala permanenta. Mai mult, poate face ca activitatile zilnice sa fie un chin fara ajutor; pana si mersul pe jos poate fi dificil in aceste conditii. Se poate ajunge chiar la diformitati provocate de aceasta boala.

Ce oase afecteaza osteoporoza?

Osteoporoza afecteaza toate oasele corpului, dar cu precadere oasele soldului, ale incheieturilor sau ale coloanei vertebrale care ajunge sa se deformeze daca persoana sufera de osteoporoza.

Osteoporoza la nivelul coloanei vertebrale poate cauza probleme grave femeilor. O fractura in aceasta zona poate fi cauzata de activitati pe care le facem zi de zi, cum ar fi urcatul scarilor, ridicatul unor obiecte sau aplecatul inainte. Rezultatul? Umeri lasati, spate incovoiat, scadere in inaltime, dureri de spate, pozitie “cocosata”, abdomen vizibil scos in afara.

Care sunt factorii care cresc riscul de a dezvolta osteoporoza?

Prezinti un risc crescut de a avea osteoporoza daca:

  • esti femeie
  • ai o greutate sub 57 kg
  • au existat in familia ta cazuri de osteoporoza
  • ai o varsta ridicata sau dupa menopauza
  • ai o menstruatie neregulata
  • suferi de o problema de alimentatie (anorexie, bulimie)
  • ai o dieta cu continut scazut de produse lactate sau alte surse de vitamina D si calciu
  • stil de viata sedentar
  • fumezi regulat sau bei alcool

La barbati, osteoporoza se dezvolta si daca ai un nivel de testosteron scazut.

Cum iti dai seama ca ai oase fragile?

Sunt teste care se fac si care iti spun imediat daca ai oase fragile sau nu; aceste teste verifica de fapt densitatea oaselor, de exemplu testul DEXA, care foloseste raze X. Sunt si alte tipuri de teste, dar acesta este cel mai intalnit.

Daca ai implinit 65 de ani, fa-ti un test DEXA, obligatoriu. Daca ai intre 60 si 64 si cantaresti sub 69 de kilograme si nu iei estrogen ca supliment, fa-ti un test DEXA. Nu mai astepta pana la 65 de ani pentru ca sansele de a suferi o fractura cresc simtitor in aceste situatii.

Cum poti sa previi fragilitatea oaselor?

Pentru ca, la fel ca in orice joc, cea mai buna aparare este atacul, va sfatuim sa atacati – cea mai buna metoda de a preveni oasele fragile este sa construiesti unele puternice!

Nu conteaza ce varsta aveti, nu e niciodata prea tarziu pentru a incepe! Totusi, daca o constructie a oaselor puternice incepe din adolescenta sau chiar din copilarie, este cu atat mai usor sa preveniti osteoporoza mai tarziu. Totodata, daca incepeti devreme sa va construiti oase puternice, veti minimaliza efectul scaderii densitatii minerale osoase care incepe dupa 30 de ani si care, la femei, creste dramatic in intensitate dupa menopauza. Dar sunt totusi cativa pasi pe care oricine ii poate face pentru a preveni aceasta conditie medicala:

  1. Luati-va necesarul de calciu in fiecare zi

Oasele sunt facute din calciu. Cea mai buna cale de a preveni osteoporoza este de a include calciu in dieta si de aceea aveti nevoie sa va luati doza zilnica de calciu pentru a avea oase puternice de-a lungul vietii. Puteti sa obtineti aceasta doza din alimentatie sau din suplimentele alimentare. Discutati cu medicul dvs inainte de a lua suplimente care contin calciu, pentru a va recomanda cea mai buna varianta pentru organismul dvs.

Ca si reper, pana in 19 ani doza zilnica recomandata este de 1300 mg, de la 19 la 50 de 1000 mg iar peste 51 de ani de 1200 mg de calciu. Tot ca reper, o portie de iaurt fara grasimi contine 450 mg de calciu.

  1. Luati-va doza zilnica de vitamina D

Este important sa luati vitamina D, o vitamina care ajuta organismul sa asimileze calciu. Pentru a va lua portia zilnica de vitamina D puteti sa stati la soare, sa beti lapte sau sa consumati alimente precum somon, oua, etc. Daca stati 10-15 minute la soare, de doua sau trei ori pe saptamana, este suficient pentru ca organismul sa produca vitamina D necesara fixarii calciului in oase. Durata expunerii la soare depinde de cat de sensibila este pielea dvs, daca utilizati sau nu crema protectoare, pigmentul pielii dvs si poluarea din zona respectiva.

  1. Mancati sanatos

Alti nutrienti, cum ar fi vitamina A, vitamina C, magneziul si zincul dar si proteinele, va ajuta sa va construiti oase puternice. Laptele furnizeaza multi dintre acesti nutrienti. Dar totodata puteti sa ii obtineti mancand sanatos – o astfel de alimentatie sanatoasa include carnea usoara, pestele, legume cu frunze verzi, portocale, etc.

     4.  Faceti miscare

Prin activitate fizica incetiniti fenomenul demineralizarii oaselor si va imbunatatiti forta musculara. Orice exercitiu fizic care se bazeaza pe greutatea corpului dvs face minuni; de aceea mersul pe jos, alergarea, urcatul scarilor, yoga, tai chi, ciclismul, tenisul sau ridicatul greutatilor, toate sunt exercitii recomandate pentru prevenirea osteoporozei.

  1. Nu fumati

Fumatul creste riscul femeilor de a dezvolta osteoporoza pentru ca dauneaza oaselor si diminueaza cantitatea de estrogen din corpul dvs. Estrogenul ajuta la incetinirea procesului de demineralizare.

      6. Consumati alcool cu moderatie

Nu este recomandat sa consumati mai mult de un pahar pe zi. Alcoolul ingreuneaza procesul de asimilare a calciului in organism.

  1. Faceti-va casa mai sigura

Reduceti sansele ca sa cadeti prin casa; de exemplu, utilizati un covoras de cauciuc in cada de baie pentru a nu aluneca sau puneti-va manere ajutatoare pentru a va sprijini.

     8. Luati suplimente la recomandarea medicului

Nu pot sa mananc produse lactate. Cu ce le inlocuiesc pentru a obtine suficient calciu?

Daca sunteti intoleranti la lactoza, va este mai greu sa asigurati necesarul de calciu organismului. Intoleranta la lactoza inseamna ca organismul nu este capabil sa digere usor alimentele care contin lactoza. Veti gasi totusi pentru dvs produse fara lactoza, chiar si lapte, branza sau inghetata.

Puteti de asemenea sa mancati alimente care sunt imbogatite cu calciu, cum ar fi cereale sau suc de portocale. Totodata, luati in considerare posibilitatea de a va completa necesarul de calciu prin intermediul suplimentelor alimentare specifice. Totusi, nu o faceti decat dupa ce va consultati medicul.

Si barbatii sufera de osteoporoza?

Inainte de 1990 se credea ca doar femeile sufera de osteoporoza. Acum stim ca si barbatii trebuie sa fie atenti la aceasta boala a oaselor fragile. Statistic, un sfert din barbatii de peste 50 de ani sufera o fractura cauzata de osteoporoza. Totusi, femeile prezinta un risc de patru ori mai mare de a avea osteoporoza din cauza pierderii estrogenului la menopauza.

Cum se manifesta osteoporoza din timpul sarcinii?

 Osteoporoza din timpul sarcinii se considera a avea o incidenta rara care se intalneste in trimestrul 3 de sarcina sau imediat dupa nastere. De regula se intalneste in cazul primei sarcini, este temporara si nu se mai repeta. Femeile afectate se plang de dureri de spate, sufera de o scadere a inaltimii si dezvolta fracturi ale coloanei.

Doctorii si cercetatorii inca nu au descoperit cauzele acestei afectiuni rare in randul gravidelor, dar stiinta face progrese si in viitorul apropiat vom cunoaste ce anume determina aceasta afectiune.

Voi suferi de o decalcifiere a oaselor daca alaptez?

 Chiar daca este posibil ca oasele sa sufere de decalcifiere in timpul alaptatului, aceasta pierdere tinde sa fie ceva temporar. Studiile au aratat ca desi o femeie pierde din densitatea osoasa in timpul alaptarii, oasele isi revin din toate punctele de vedere la 6 luni de la momentul in care se inceteaza alaptarea.

Cum se trateaza osteoporoza?

Schimbarile in stilul de viata si tratamentul medicamentos sunt cele mai importante optiuni. O dieta bogata in calciu, exercitiile fizice practicate zilnic si o terapie medicamentoasa (pe baza de calciu, estrogen, testosteron, etc.) fac parte din tratamentul osteoporozei. De asemenea, o pozitie corecta a corpului si atentia sporita pentru a preveni caderile pot diminua sansele de a va fractura oasele.

Foarte important – osteoporoza nu prezinta simptome timpurii, de aceea este necesar sa va faceti analizele de densitate a oaselor in cazul in care faceti parte dintr-una din categoriile de risc enumerate mai sus in cadrul acestui articol. Pentru aceasta, este suficient sa veniti in lunile octombrie si noiembrie la Centrul Medical SPHERA din Calea Dorobantilor nr. 58, sector 1, Bucuresti si sa solicitati oferta noastra de prevenire a osteoporozei.

Nu uitati – ca in cazul tuturor afectiunilor, este mai usor sa preveniti osteoporoza decat sa o tratati!

Sursa: IDS-Laboratories

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.