lapte

Cat de buni sunt inlocuitorii laptelui animal?

(articol scris de Dr. Oana DRAGULIN, Nutritionist)

In prezent exista o multitudine de variante pentru a inlocui laptele de origine animala, acestea fiind potrivite pentru vegani sau cei cu intoleranta la lactoza.

Intrebarea este: care este cea mai buna varianta?

In principiu, oricare dintre ele este buna, insa conteaza ceea ce te intereseaza mai mult. Este bine sa verifci eticheta pentru a vedea daca este fortificat cu vitamina D si calciu (ambele fiind componente esentiale in laptele animal). De asemenea, este important sa se verifice continutul proteic si sa se opteze pe cat posibil pentru varianta neindulcita.

1.         Lapte de migdale:

Avantaje:

  • este sarac in calorii (30 calorii/cana)
  • nu contine grasimi saturate
  • este de obicei fortificat cu vitamina B12

Dezavantaje:

  • este sarac in proteine (1 gram/cana)

2.         Lapte de orez

Avantaje:

  • este recomandat persoanelor alergice la alune
  • este destul de bogat caloric (70 calorii/cana)

Dezavantaje:

  • foarte sarac in proteine

3.         Lapte de canepa

Avantaje:

  • contine cea mai mare cantitate de nutrienti dintre alternativele la laptele animal
  • contine o cantitate mai mare de proteine, comparativ cu restul (2 grame/cana)
  • contine vitamina A, D, B2, B12, Calciu, Magneziu, Fosfor
  • contine acizi grasi Omega 3 si omega 6

Dezavantaje:

  • este mai greu de gasit

4.         Lapte de soia

Avantaje:

  • este bogat in substante nutritive
  • contine aproximativ 7 grame de proteine/cana
  • contine aproximativ 2 grame de fibre
  • reprezinta o excelenta sursa de potasiu

Dezavantaje:

  • destul de bogat caloric: 80-140 calorii/cana

5.         Lapte de cocos

Dezavantaje:

  • nu contine aproape deloc proteine, unele variante au 1 gram proteina/ cana
  • bogat in grasimi saturate, asa ca e mai bine sa optezi pentru varianta “light”daca doresti totusi sa alegi sa consumi lapte de cocos

6.         Lapte de alune caju

Avantaje:

  • gustul

Dezavantaje:

  • sarac in proteine (1 gram/cana)

Articol scris de Dr. Oana DRAGULIN, Nutritionist
Foto: Freepik.com

Programarile la Dr. Oana Dragulin pot fi facute online sau telefonic, apeland Call Center la 031.433.5069.

Detalii referitoare la serviciile medicale de nutritie oferite in CM Sphera aflati de aici.

 

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.