Ce trebuie sa tii cont cand te apuci de slabit

Ce trebuie sa tii cont cand te apuci de slabit

(articol scris de Dr. Oana DRAGULIN, Nutritionist)

 

Daca te-ai gandit sa te apuci de slabit, atunci ar trebui sa tii cont de cateva lucruri importante. Primul lucru este ca pentru a slabi este nevoie de ambitie si perseverenta, nu exista formule magice sub forma de pastile, ceaiuri sau alte forme care ar putea sa te slabeasca eficient si sanatos peste noapte. Trebuie sa ai rabdare, sa ramai concentrat si vei reusi sa obtii chiar mai mult decat o slabire: iti vei recastiga increderea in tine pentru ca iti vei demonstra ca esti capabil/a sa obtii tot ceea ce-ti propui!

Pierderea in greutate necesita schimbarea modului de viata. Din moment ce modul de viata actual ti-a adus niste kilograme in plus, e evident ca trebuie schimbat, nu?

Este important cum, ce si cand mananci, cat si cum dormi, ce activitate fizica ai si ce probleme de sanatate ai. Ideal ar fi sa apelezi la un medic nutritonist care sa te sfatuiasca adaptat nevoilor, dorintelor dar si starii tale de sanatate.

Este esential sa te iubesti pe tine insuti si sa te respecti, nu te defineste numarul afisat de cantar si nici imaginea din oglinda. Tu reprezinti mai mult decat atat dar daca tu vrei ca imaginea si numarul de kilograme sa fie in armonie cu ceea ce simti ca esti in interior, trebuie sa lupti pentru asta! Fiecare dintre noi merita sa se simta bine in propria-i piele!

Astazi m-am gandit sa-ti dau cateva sfaturi de care eu cred ca ar fi bine sa tii cont, daca te-ai hotarat sa te apuci de slabit:

Fii realist

Trebuie sa fii onest cu tine insuti si sa intelegi ca daca ai peste 100 kilograme, nu vei ajunge la 50 peste noapte si nici nu ai avea de ce. Trebuie sa-ti stabilesti obiective mici (de exemplu, vei slabi 5 kilograme, vei bifa aceasta reusita si tot asa).

De asemenea, stilul tau de viata trebuie adaptat insa nu poti pretinde sa fie schimbat total deoarece acest lucru va duce la abandonul dietei. Daca nu-ti place sau n-ai timp sa gatesti zi de zi, alege-ti una sau doua zile in care sa-ti pregatesti mesele pentru toata saptamana. Cheia este ca totul sa fie planificat, nu lasat in ultima clipa cand ti se face foame si esti tentat sa zici ca o masa nesanatoasa nu face mare rau si asa ajungi la abandonul ideii initiale.

De asemenea, nu trebuie sa mananci un anumit aliment doar pentru ca este sanatos, dar tie iti displace total. Mancarea trebuie sa ne hraneasca dar nu sa ne faca anxiosi, trebuie mancat cu cap dar nu impotriva gusturilor proprii.

Stabileste clar care este motivatia ta

Combustibilul care alimenteaza ambitia ta de a continua il reprezinta motivatia. Evident ca vrei sa fii mai sanatos si sa arati mai bine dar de ce? De ce sunt aceste lucruri importante pentru tine? De ce nu te simti bine in pielea ta? Oamenii te fac sa te simti prost? Iti doresti sa cuceresti pe cineva? Crezi ca ai fi mai iubit/a daca ai fi mai slab/a? Daca iti vei pune toate aceste intrebari si altele, vei afla de fapt care este problema si atunci vei fi motivat sa o rezolvi! Problemele de greutate sunt probleme ale sufletului si de cele mai multe ori aceste persoane sunt sensibile si se refugiaza in mancare, de aceea trebuie acordata importanta si acestui aspect, in abordarea pacientului.

Ai rabdare

Se poate slabi repede dar de cele mai multe ori rezulltatele nu sunt sustenabile, in schimb o slabire lenta este sanatoasa si de cele mai multe ori kilogramele nu se mai intorc.

O slabire sanatoasa nu trebuie sa depaseasca 1,5-2  kilograme/saptamana dar acest lucru depinde de caracteristicile individuale. De asemenea, activitatea fizica este esentiala si aceasta nu presupune practicarea unui sport de performanta, o simpla plibare de 30 minute de trei ori pe saptamana este suficienta.

Alege o dieta care sa ti se potriveasca

Nu exista o singura dieta care sa aiba rezultate mai bune decat alta, exista in schimb dieta potrivita pentru fiecare. O dieta ideala intruneste criteriile nutritionale si se pliaza pe gustul si nevoile persoanei.

Fii perseverent

Atunci cand ai o tinta, e mai usor sa te focusezi pe ea, dar dupa ce ti-ai atins scopul, este foarte usor sa te lasi, lucru care iti poate sabota intreaga munca. Se spune ca slabitul este partea usoara iar mentinerea este adevarata provocare asa ca stabileste-ti alte tine, precum un anumit numar de kilometri/ore pe care sa le parcrugi pe zi/saptamana si respecta principiile generale ale nutritiei, fara sa mai tii o dieta in adevaratul sens al cuvantului. Fiecare cura de slabire, mai ales cele tinute dupa ureche, are un impact asupra organismului tau si de cele mai multe ori scad rata metabolica, ceea ce inseamna ca cu cat vei tine mai multe si te vei ingrasa la loc, cu atat iti va fi mai greu sa slabesti. De asemenea, ar fi bine sa te cantaresti periodic pentru a identitifica din timp aparitia unor kilograme in plus, mult mai usor de dat jos cand sunt mai putine.

Nu te focusa pe mancare

Atunci cand te apuci de slabit, e foarte usor sa fii absorbit de calorii si sa nu mai vezi nimic altceva in afara de mancare. Pentru a slabi, e necesar sa respecti o dieta corecta, sa ai activitate fizica dar si sa faci lucruri care te relaxeaza, sa incerci sa diminuezi stressul, sa te inconjori de persoane care sa te inteleaga si sa te sustina.

Nu te panica atunci cand atingi platoul

Orice persoana care a tinut macar o data un regim de slabire stie ca platoul care apare in acest proces este un lucru foarte frecvent. Acesta reprezinta modul organismului de a spune ca are nevoie de o scurta pauza in care sa-si regleze sistemele pentru o functionare optima. Evident ca se poate diminua aportul caloric dar eu sunt de parere ca aceasta trebuie  sa fie ultima masura. In schimb, incercarea de diminuare a stressului, somnul linistit si suficient, activitatea fizica corespunzatoare ar putea rezolva aceasta problema fara sa fie necesar sa se scada numarul caloriilor.

Fii bun cu tine

Nu te compara cu altii: fiecare om este unic si minunat si merita iubire si respect! Trebuie sa fii intelegator si rabdator cu tine insuti si sa stii ca esti un adevarat luptator daca ti-ai propus sa invingi kilogramele iar eu sunt sigura ca vei reusi!

Bucura-te de rezultate si premiaza-te cu mici daruri

Meriti sa primesti recompense pentru toata stradania ta si mancarea nu ar trebui sa fie un exemplu, dar daca totusi tu crezi ca ceva dulce te-ar face fericit/a, poti manca o prajitura cand iti atingi un scop desi ai putea sa strangi banii si sa-ti iei ceva mai frumos si care sa ramana amintire a reusitei tale.

Articol scris de Dr. Oana DRAGULIN, Nutritionist
Foto: Freepik.com

Programarile la Dr. Oana Dragulin pot fi facute online sau telefonic, apeland Call Center la 031.433.5069.

Detalii referitoare la serviciile medicale de nutritie oferite in CM Sphera aflati de aici.

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.