Beneficii ale consumului de ciocolata

Da, ciocolata, in special cea neagra, are extrem de multe si importante beneficii pentru organismul uman. Nu vorbim aici despre excesul de ciocolata sau de dulciuri, ne referim la consumul unei cantitati recomandate de ciocolata, in mod regulat. Si, asa cum vom vedea in articolul de astazi, nu orice fel de ciocolata.

Posibilele beneficii ale ciocolatei isi au originea in flavonoizii antioxidanti pe care ciocolata ii contine. Ciocolata este facuta din planta de cacao iar aceasta este extrem de bogata in flavonoizi, care au efecte antivirale, antialergice, antiinflamatorii, antitumorale si antioxidante. Pe langa cacao, alte alimente bogate in flavonoizi sunt planta de ceai, strugurii, fructul de grapefruit si vinul. Trebuie insa sa avem in iphone 5s reconditionné vedere ca nu toate tipurile de ciocolata au la fel de multi flavonoizi in compozitie si ca nu toate sunt la fel de sanatoase.

Regula unu este sa urmarim ca ciocolata sa fie cat mai pura, fara grasimi in compozitie. E drept, boabele de cacao contin anumite grasimi saturate, dar in cea mai mare parte este vorba de acid stearic, despre care studiile au aratat ca nu ridica nivelul de colesterol la fel de mult ca alti acizi saturati grasi. Alti acizi grasi din compozitia untului de cacao sunt grasimile monosaturate, considerate benefice pentru organism, plus acidul palmitic, o alta grasime saturata. Daca aceasta compozitie este de natura sa starneasca confuzie, confuzia abia acum incepe: produsele pe baza de ciocolata pot avea adaugate in compozitie si anumite grasimi, cum ar fi „grasimi din lapte”, „ulei vegetal partial hidrogenat” sau chiar ulei de cocos sau de palmier (ambele sunt uleiuri saturate natural) pe langa „untul de cacao”.

De aici, regula numarul doi: daca ciocolata contine grasimi altele decat untul de cacao, este foarte probabil sa contina mai degraba exact acele grasimi saturate si grasimi trans, daunatoare organismului, decat acid stearic.

Este nevoie de cercetari suplimentare in materie, dar studii recente au sugerat patru posibile beneficii ale consumului de ciocolata neagra si cacao pentru sanatatea organismului uman:

  1. Poate reduce riscul unui infarct miocardic

Cateva patratele de ciocolata pe zi pot reduce riscul unui infarct chiar si cu 50% in anumite cazuri conform unor studii care au demonstrat ca trombocitele celor care consumau regulat ciocolata nu se adunau impreuna la fel ca in cazul celor care nu consumau ciocolata, astfel incat sansele sa se formeze cheaguri care sa blocheze vasele de sange se reduceau; de aici riscul redus de a face un infarct.

Flavonoizii din boabele de cacao au un efect similar, desi mai putin intens, ca cel al aspirinei – reduc sansele trombocitelor de a se aduna in formatiuni care sa duca la formarea cheagurilor.

Studiile efectelor consumului de ciocolata asupra riscului de a suferi un infarct demonstreaza ca ciocolata reduce acest risc prin:

  • Reducerea tensiunii arteriale
  • Reducerea colesterolului LDL oxidat (colesterolul rau)
  • Actiunea anti-inflamatorie
  1. Poate scadea tensiunea arteriala si creste sensibilitatea la insulina

Recent cercetatorii italieni au administrat unui grup de 15 persoane sanatoase 85 de grame de ciocolata neagra sau alba (aceasta din urma nu contine flavonoizi). Astfel au aflat ca rezistenta la insulina (un factor de risc pentru diabet) era semnificativ redus la cei care consumasera ciocolata neagra. Tensiunea arteriala sistolica (prima valoare care apare pe un buletin de analiza a sangelui), masurata zilnic, era de asemenea mai scazuta la cei care consumasera ciocolata neagra.

  1. Poate sa imbunatateasca afluxul de sange in artere

Barbatii sanatosi care consuma cacao bogata in flavanoizi pot vedea cum afluxul de sange in artere se imbunatateste simtitor, asa cum arata ultimele studii in materie. Aceasta se datoreaza faptului ca vasele de sange capata in urma consumului regulat de flavanoizi capacitatea de a se derigidiza, de a se relaxa, ceea ce creste afluxul de sange prin artere si implicit sanatatea cardiovasculara.

  1. Poate ajuta personele care sufera de sindromul oboselii cronice

Intr-un studiu realizat in Anglia li s-a administrat unor adulti care sufereau de sindromul oboselii cronice o cantitate de 42 grame de ciocolata neagra 85%, zilnic pe  durata a 8 saptamani. Toti participantii au admis ca se simteau mai bine si mai putin obositi dupa ce mancau cioccolata; in mod surprinzator, nu s-au inregistrat cresteri in greutate ale adultilor din grupul de studiu.

Cum se explica rezultatele? Cercetatorii cred ca ciocolata creste activitatea neurotransmitatorilor, cum este serotonina, care ajuta sa regleze starile emotionale si somnul.

Nu toate felurile de ciocolata sunt benefice!

In timp ce cantitatea de flavonoizi antioxidanti variaza de la tip la tip de ciocolata, exista un principiu pe care te poti baza: cu cat mai multa cantitate de cacao fara grasimi contine un produs, cu atat mai multi antioxidanti se gasesc in el.

Deci care tip de ciocolata are cei mai multi antioxidanti?

Pe locul intai, ca si continut, se afla pulberea de cacao naturala, dar aceasta nu este ciocolata in adevaratul sens al cuvantului. Pe locul doi se afla ciocolata menajera, fara adaos de indulcitori sau zahar. Pe locul trei se afla toate felurile de ciocolata neagra. Bineinteles, lista poate continua astfel incat pe ultimele locuri se afla ciocolata cu lapte si siropul de ciocolata.

Sa speram ca intr-un viitor nu prea indepartat eticheta produselor din ciocolata va contine si informatii privind cantitatea de flavonoizi pe care o contine produsul in sine.

Ca o concluzie – consumati chiar zilnic o cantitate mica de ciocolata neagra, doua-trei patratele ar trebui sa fie suficient. Va va ajuta sa va simtiti mereu in forma, sa imbunatatiti circulatia sangvina si sa reduceti riscurile unui infarct miocardic sau ale aparitiei unor afectiuni, toate acestea pe langa faptul ca ciocolata, chiar si neagra, va indulceste instantaneu simturile…

Sursa: WebMD

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.