Alimente care trebuie evitate in timpul sarcinii

Alimente care trebuie evitate in timpul sarcinii

(articol scris de Dr. Oana DRAGULIN, Nutritionist)

1.   Carne

  • Pate-ul poate contine listeria, bacterie care poate fi daunatoare atat mamei, cat si bebelusului.
  • Carnea cruda sau putin prelucata termic (prosciutto, salam etc) poate contine bacterii sau paraziti care (in rare cazuri) pot produce toxoplasmoza. Carnea ar trebui prelucrata termic suficient, fara sa ramana portiuni roz sau sange, situatie in care poate fi consumata in siguranta.
  • Ficatul contine cantitati mari de vitamina A, care ar putea fi daunatoare bebelusului.
  • Pestele poate contine cantitati mari de mercur (rechin, peste spada, macrou de mare, ton), iar acesta poate fi daunator dezvoltarii sistemului nervos al bebelusului.
  • Fructe de mare crude, pot fi consumate gatite corespunzator.
  • Pestele ar trebui consumat de maximum doua ori pe saptamana in timpul sarcinii.

2.   Lactate, branzeturi

  • Se recomanda evitarea branzei mucegaite albastre (gorgonzola, roquefort), brie, camembert sau a branzeturilor obtinute din lapte nepasteurizat, recomandate doar daca sunt prelucrate termic corespunzator pentru a ucide orice bacterie. Branzeturile pasteurizate (branza topita, cottage, mozarella) sunt sigure.
  • Branzeturile tari sunt mai sigure intrucat, avand un continut scazut de apa, bacteriile nu au mediul necesar pentru dezvoltare
  • Nu se recomanda consumul de lapte nepasteurizat si a niciunui produs obtinut din acesta, decat daca este prelucrat termic corespunzator

3.   Oua

  • Ouale partial gatite sau crude, precum si produsele obtinute din acestea (maioneza de casa, dressinguri, unele inghetate), nu sunt recomandate intrucat pot contine salmonella. E bine de stiut ca majoritatea produselor comercializate sunt obtinute din oua prelucrate termic deci sunt sigure, dar aveti grija daca alegeti sa mancati la restaurante intrucat acestea le pot pregati pe loc.

4.   Alcool

  • Trebuie evitat in timpul sarcinii!

5.   Cafeina

  • Se gaseste in cafea, ceai, ciocolata, bauturi energizante, unele sucuri si in unele medicamente pentru raceala si gripa. Se considea ca un aport crescut de cafeina in timpul sarcinii poate fi relationat cu un risc crescut de avort spontan sau greutate mica la nastere
  • Aportul ar trebui limitat la aproximativ 200 mg/zi (max 2 cani de cafea instant sau ½ cana cafea clasica/filtru sau 2 cani de ceai).
  • Cafeaua cumparata din locuri speciale sau restaurante ar putea contine cantitati mai mari de cofeina, comparativ cu cea facuta acasa, asa ca mai bine optati pentru varianta decafeinizata sau ligh, daca nu sunteti sigura.

 

Cantitate de cafeina din alimente:

·         1 cana cafea instant 100 mg
·         1 cana cafea la filtru 140 mg
·         1 cana de ceai 75 mg
·         1 doza de energizant 80 mg
·         1 doza de cola 40 mg
·         50 g ciocolata simpla 50 mg
·         50 g ciocolata cu lapte 25 mg

 

6.   Ceaiuri din ierburi aromate

Ar trebui consumate cu moderatie, nu exista studii care sa arate siguranta consumului acestora in timpul sarcinii.

7.   Alunele

Pot fi consumate daca nu exista un istoric de alergie la acestea sau contraindicatia medicului curant.

8.   Vitamine si suplimente alimentare cu ulei de peste

Suplimentele alimentare si multivitaminele continand vitamina A, printre care si uleiul de peste, ar trebui evitate intrucat nivele crescute de vitamina A sunt daunatoare pentru bebelus.

Articol scris de Dr. Oana DRAGULIN, Nutritionist
Foto: Freepik.com

Programarile la Dr. Oana Dragulin pot fi facute online sau telefonic, apeland Call Center la 031.433.5069.

Detalii referitoare la serviciile medicale de nutritie oferite in CM Sphera aflati de aici.

 

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.