alimentatia sanatoasa - alimente bogate in grasimi benefice

Pe 16 Octombrie, in fiecare an, aniversam Ziua Mondiala a Alimentatiei, mai multe informații aici eveniment care a fost consfintit in calendarul international de catre Organizatia pentru Alimentatie si Agricultura a Natiunilor Unite, in 1979, ca Ziua Mondiala de Lupta Impotriva Foametei si Saraciei.

Alimentatia sanatoasa este unul dintre cele mai dezbatute subiecte in societatea contemporana. Intalnim aceasta sintagma in cautarile online, in discutiile de pe forumuri sau in dezbaterile tv probabil la fel de des pe cat intalnim fast food-uri pe marginea marilor bulevarde sau in mall-uri. Secolul vitezei, asa cum a fost el denumit, a adus cu sine nu numai un boom al tehnologiei informatiei ci si un anumit stil de viata pe care persoanele active pe piata muncii au fost nevoite sa il adopte pentru a aloca mult mai mult timp activitatilor lucrative. Si ce este mai usor decat sa cobori la parterul cladirii de birouri unde iti desfasori activitatea si sa cumperi un meniu fast-food pentru a-l consuma grabit astfel incat sa te intorci la ecranul computerului cat mai repede?

Astfel, stilul de viata cvasi-sedentar la care se adauga o doza inevitabila de stres, completate cu un stil alimentar bazat pe meniuri fast food sau pe alimente pline de carbohidrati, aduc cu sine orice dar numai sanatate nu. Apoi ne miram de ce avem un sistem imunitar slabit, de ce obosim mai repede, de ce nu mai dam randamentul scontat.

Articolul de fata insa nu se doreste a fi o pledoarie impotriva lanturilor de fast food ci o pledoarie pentru alimentatia sanatoasa. Si, din atatea subiecte posibile pe care le-am fi putut alege si care, cu siguranta, ar fi fost la fel de interesante, am ales pentru astazi sa va prezentam cateva alimente care contin grasimi sanatoase.

Poate nu stiati, dar atunci cand consumam un aliment bogat in grasimi nu inseamna neaparat ca nu mancam sanatos – exista si grasimi benefice organismului, grasimi fara de care s-ar pune chiar in pericol functionalitatea acestuia. Multi dintre voi consuma astfel de alimente bogate in grasimi benefice, dar nu constientizeaza acest lucru. Sa vedem in continuare cateva dintre aceste alimente:

Pestele. Exista sortimente de peste bogat in astfel de grasimi – somonul, heringul, macroul, sardinele si alte soiuri de peste care sunt foarte bogate in acizi grasi omega-3; acest acid este unul extrem de benefic functionalitatii inimii, dar si creierului, in special dupa o anumita varsta. Medicii recomanda ca fiecare persoana sa includa la masa, de doua ori pe saptamana, o portie de peste, de preferinta facut la aburi sau pe gratar.

Avocado. Un fruct extrem de benefic pentru functionarea la capacitate maxima a inimii dar nu numai – testele au dovedit ca avocado este bun si pentru a combate simptomele osteoartritei, datorita grasimilor benefice. In plus, avocado este un catalizator pentru alimentatia sanatoasa – atunci cand il consumi alaturi de alte alimente, acesta ajuta organismul sa isi extraga mai bine nutrientii. Trebuie mentionat ca o jumatate de avocado, de marime medie, contine in jur de 150 de calorii.

Semintele. Semintele de floarea soarelui, de dovleac sau susan sunt pline de grasimi benefice care reduc colesterolul. In general, grasimile care provin din plante sunt mult mai sanatoase decat cele care provin din produse animale, cum ar fi carnea grasa, branzeturile etc. Trebuie mereu verificata eticheta produselor animale pe care le cumparam pentru a ne lamuri si cu privire la cantitatea de grasimi pe care o contin. Regula este sa limitam cat mai mult grasimile saturate si sa eliminam grasimile trans (cele care se gasesc in snacksuri, alimente fast food, chipsuri, prajituri, produse de patiserie, etc).

Nucile, migdalele, alunele. Toate acestea sunt bune pentru functionarea inimii. In special nucile constituie o sursa bogata de grasimi bune pentru inima. Totusi, doar pentru ca aceste alimente contin grasimi benefice, nu inseamna ca puteti sa exagerati. Ca unitate de masura, 24 de migdale sunt suficiente pentru o masa, asa ca aveti grija sa nu depasiti aceste cantitati.

Uleiul de masline. Fie ca il folositi la gatit sau il folositi la salate, incercati uleiul de masline. Este una din cele mai bogate surse de grasimi benefice. Insa, la fel cum am precizat mai sus, este indicat sa aveti in vedere sa nu exagerati cu consumul niciunui aliment doar pentru ca este bogat in grasimi sanatoase.

Legumele. Leguminoasele cu frunza de culoare verde inchis ofera organismului o anumita cantitate de omega-3, grasimi pe care organismul nostru nu le poate produce. Este recomandat sa consumati zilnic legume la masa.

Ouale. Acestea sunt o buna resursa de proteine si anumite sortimente sunt imbogatite in omega-3. Daca veti verifica eticheta ambalajului veti gasi cu siguranta aceste specificatii. Nu recomandam mai mult de un ou zilnic.

Semintele de in. Alimentatia sanatoasa trebuie sa contina si alimente, bogate in grasimi benefice, care au si un rol important asupra sanatatii pielii – iar semintele de in fac exact acest lucru. Nu evitati sa le includeti in alimentatie, folosindu-le la salate, de exemplu, unde o lingurita de seminte de in presarate pe deasupra sunt suficiente.

Fasolea. Orice tip, forma, culoare. Este bogata in omega-3 si are un efect benefic inclusiv asupra sanatatii fizice dar si psihice.

Asadar, grasimile pot fi si bune, nu numai daunatoare organismului. Anumite grasimi sunt chiar esentiale bunei noastre functionari. De aceea, alimentatia sanatoasa a devenit din ce in ce mai importanta, in contextul actual al efectelor poluarii, al stresului si al stilului de viata sedentar asupra organismului uman. Sa stii sa mananci corect a devenit o necesitate, nu un trend generat de prezenta tot mai generalizata a masterchefilor pe micile ecrane.

Sursa: WebMd

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.