10 metode de stimulare a metabolismului

10 metode de stimulare a metabolismului

Metabolismul reprezinta un ansamblu de procese chimice si fizice continue prin care corpul produce si consuma energie. Din pacate, nu toti ne bucuram de un metabolism care sa functioneze optim, ci ne confruntam cu un metabolism ori prea rapid ori prea lent.

Stimularea metabolismului are un rol important in mentinerea unei vieti sanatoase si in atingerea greutatii dorite, dar rapiditatea cu care organismul arde calorii depinde de mai multi factori. Barbatii au tendita sa arda mai multe calorii decat femeile, chiar si atunci cand se odihnesc.

La majoritatea oamenilor, metabolismul incetineste in mod constant dupa varsta de 40 de ani. Desi nu putem controla varsta, sexul sau genetica, exista alte modalitati prin care ne putem revitaliza metabolismul. Iata 10 dintre ele:

1.      Lucrati-va musculatura!

Organsimul arde calorii in mod constant, chiar si atunci cand nu facem nimic. Aceasta rata a metabolismului cand organismul se afla in repaus este mult mai ridicata la persoanele care au o masa musculara mare. Fiecare kilogram de muschi foloseste 3 calorii pe zi doar pentru a se sustine, in timp ce jumatate de kilogram de grasime arde doar 2 calorii pe zi. Aceasta diferenta, mica la prima vedere, se aduna de-a lungul timpului. Exercitiul fizic este cea mai buna metoda pentru imbunatatirea metabolismului, in special antrenamentele de forta pentru ca maresc masa musculara. Cu cat va veti mari masa musculara, cu atat mai multe calorii veti consuma in timpul repaosului si va creste rata medie metabolica zilnica.

2.      Faceti mai mult sport!

Studiile arata ca practicarea exercitiilor fizice reprezinta cel mai simplu mod de a imbunatati metabolismul. Este adevarat ca exercitiile de aerobic nu fac muschi mari, dar revigoreaza metabolismul in orele de dupa antrenament. Exercitiile fizice de mare intensitate ofera o crestere mai mare si de lunga durata a ratei metabolismului bazal. Pentru si mai multe beneficii, incercati, de exemplu, sa faceti exercitii mai intense la sala sau sa includeti reprize scurte de jogging in timpul plimbarii dumneavoastra obisnuite.

3.      Hidratati-va!

Organismul are nevoie de apa pentru a procesa caloriile. Daca sunteti chiar si putin deshidratat, metabolismul isi poate incetini ritmul. Intr-un studiu, adultii care au consumat opt sau mai multe pahare de apa pe zi au ars mai multe calorii fata de cei care au baut patru pahare de apa pe zi. Pentru a va mentine hidratati, beti un pahar de apa sau alta bautura neindulcita inainte de fiecare masa sau gustare. Hidratarea se poate face nu numai band apa, dar si consumand legume si fructe!

4.      Putem consuma bauturi energizante?

Unele ingrediente din bauturile energizante pot da un impuls metabolismului. Bauturile de acest tip contin cantitati ridicate de cofeina, dar si taurina si vitamine, toate stimuland si accelerand metabolismul. Totusi, consumul bauturilor energizante poate provoca probleme, precum hipertensiune arteriala, anxietate si probleme cu somnul. Consumul bauturilor energizante este nerecomandat copiilor si adolescentilor.

5.      Manancati des!

Daca manancati mai des, puteti slabi. Cand mancati portii mari, la interval de cateva ore, metabolismul incetineste intre mese. Cate o gustare la fiecare 3-4 ore mentine metabolismul alert, iar organismul arde mai multe calorii pe parcursul unei zile. Studiile au aratat, de asemenea, ca persoanele care iau gustari in mod regulat, mananca apoi mai putin la masa.

6.      Condimentati-va mancarea!

Alimentele condimentate contin substante chimice naturale care pot stimula metabolismul. Adaugarea ardeiului iute in mancare poate stimula rata metabolismului. Efectul este, cel mai probabil, pe termen scurt, dar daca consumati mancaruri picante mai des, beneficiile vor aparea. Asa ca nu uitati sa adaugati condimente ca chili, boia iute sau piper in preparatele culinare si silueta va avea doar de castigat!

7.      Puneti accent pe proteine!

Proteinele sunt mai greu de digerat decat grasimile sau carbohidratii, ceea ce inseamna ca organismul va arde mai multe calorii pentru a le digera. Nu este obligatoriu ca proteinele sa provina din surse animale – ba chiar este indicat sa luam proteinele din vegetale precum leguminoase sau nuci, pentru ca acestea contin si fibre bune pentru digestie. Surse sanatoase de proteine includ carnea slaba de vita, carnea de curcan, pestele, carnea de pui, tofu, nuci, fasole, oua si produsele lactate degresate.

8.      Beti cafea neagra!

Daca sunteti consumator de cafea, probabil va bucurati de plusul de energie care urmeaza dupa ce va beti cafeaua. Consumata cu moderatie, cafeaua aduce beneficii pe termen scurt ratei metabolice. Cofeina va va ajuta sa nu resimtiti foarte tare oboseala si poate creste rezistenta in timp ce faceti exercitii fizice.

9.      Beti ceai verde!

Ceaiul verde si ceaiul oolong combina beneficiile cafeinei si ale catehinei, substante ce stimuleaza metabolismul pentru cateva ore. Studiile arata ca, daca beti 2-4 cesti de ceai verde pe zi, organismul va arde cu 17% mai multe calorii in timpul exercitiilor moderate.

10.    Evitati dietele drastice!

Dietele drastice, care implica un consum zilnic de mai putin de 1200 de calorii (pentru femei) si 1800 de calorii (pentru barbati), sunt total contraindicate daca doriti sa va accelerati metabolismul. Desi aceste diete va pot ajuta sa pierdeti in greutate, scaderea ponderala adusa de aceste diete se datoreaza pierderilor de masa musculara. Rezultatul final este ca organismul arde mai putine calorii si veti lua in greutate mai repede decat inainte de dieta.

Sursa text: WebMD
Foto: Freepik.com

2015 © Copyright - Centrul Medical Sphera

Pentru urgente medicale in afara orelor de program apelati oricand, cu incredere 112, numarul unic de urgenta.